Find (جستجو)

این گزینه، برای جستجوی یک مقدار خاص (داده، متن و...) در مجموعه داده‌های یک متغیر بکار می‌رود. ابتدا نشانگر ماوس را درون یکی از خانه‌های متغیر مورد نظر قرار می‌دهیم (یا روی ستون مربوط به متغیر مورد نظر را کلیک می‌کنیم)، سپس مقدار مورد نظر را در قسمت Find  وارد نموده و روی دکمه Find Next کلیک می‌نمائیم، اولین سلولی که دارای عدد مورد نظر باشد، فعال خواهد شد. همچنین می‌توان با استفاده از دکمه Find Next سایر مقادیر مشابه را در متغیر مورد نظر پیدا نمود.

برای جستجوی پیشرفته‌تر می‌توان از دکمه Show Options استفاده نمود. به عنوان مثال، در صورت تیک‌دار نمودن گزینه Match Case می‌توان، جستجو را بر حسب Value Labelها انجام داد.


Replace (جایگزینی)

از دستور Replace به منظور جایگزینی مقادیر جدید بجای مقادیر موجود در فایل داده، استفاده می‌شود. پنجره Replace شامل موارد زیر می‌باشد:

کادر Find: عبارتی که قصد جستجوی آن را داریم در این کادر وارد می‌نمائیم.

کادر Replace with: عبارتی که قصد داریم جایگزین مقدار قبلی شود، را در این کادر وارد می‌نمائیم.

دکمه Replace: با کلیک بر روی این دکمه عبارت جدید، فقط جایگزین عبارت فعال، در متغیر مورد نظر می‌شود.

دکمه Replace All: با کلیک بر روی این دکمه عبارت جدید جایگزین تمامی عبارات مشابه در متغیر مورد نظر می‌شود.


Go to Case/Variable (انتقال مکان نما به سطر یا متغیر مورد نظر)

با انتخاب این زیرمنو پنجره محاوره‌ای Go To نمایش داده می‌شود. برای انتقال مکان نما به سطر (یا متغیر) مورد نظر، باید شماره سطر (یا عنوان متغیر) را در کادر تعیین شده، وارد کرده روی دکمه ok کلیک نمائیم.


Options (انجام تنظیمات اولیه نرم‌افزار)

با استفاده از این آیتم می‌توان تنظیمات کلیه پنجره‌های موجود در SPSS را کنترل نمود. برای مثال می‌توان در قسمت Charts فونت نمودارها، رنگ و دیگر خصوصیات آن‌ها را تغییر داد. و یا از کادر Table look از تب Pivot Tables می‌توان قالب دلخواه را برای جداول خروجی انتخاب نمود.

برای توضیحات بیشتر درباره تنظیمات نرم‌افزار می‌توانید فایل زیر را دانلود نمائید.

SPSS Options (تنظیمات نرم‌افزار SPSS)