همانطور که گفته شد، درSPSS، پنجره Variable View برای تعریف متغیرها (نامگذاری و تعیین مشخصات متغیرها) و Data View، جهت ورود داده‌ها به نرم‌افزار بکار گرفته می‌شود. هرچند می‌توان داده‌ها را مستقیماً در Data View وارد نمود، اما روش مناسب‌تر این است که کار را با Variable View آغاز کرده و متغیرها را درون آن تعریف نموده، سپس در Data View داده‌ها را در ستون‌هایی که قبلاً نام آن‌ها را تعریف کرده‌ایم (متغیرها)، وارد نماییم. 

درواقع تعریف متغیرها یعنی شناساندن متغیرها به نرم‌افزار، از طریق پنجره Variable View. این پنجره شامل ده ستون است، که باید اطلاعاتی در مورد متغیرها در آن‌ها وارد نمائیم. 

Variable View


در ستون Name اسم متغیر را وارد می‌کنیم. این اسم تابع قواعد نحویست. 

قواعد نحوی نام متغیر: نام متغیر

1. باید یکتا باشد، یعنی نمی‌توان دو متغیر با یک نام داشت. 

2. باید حداکثر 64 بایت داشته باشد، یعنی معادل 64 کاراکتر(در زبان‌هایی که هر کاراکتر دو بایت دارد مثل فارسی، چینی، ژاپنی و... 32 کاراکتر). 

3. نباید با کاراکترهای # $ . _ شروع شود. 

4. کاراکترهای بعدی می‌توانند ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکتر‌های @، #، $، ÷، ×، € و... باشند.

5. نمی‌تواند شامل فاصله باشد. 

6. نباید با نقطه یا خط (Dash و Underline) تمام شود. 

7. کلمات کلیدی ALL، AND، BY، EQ، GE، LE، LT، NE، NOT، OR، TO و WITH که SPSS از آن‌ها به عنوان عبارت‌های محاسباتی استفاده می‌کند نمی‌توانند به تنهایی به عنوان اسم متغیر قرار بگیرند. 

سعی کنید اسمی که انتخاب می‌کنید حتی الامکان بامفهوم باشد تا در مراحل بعدی کارتان ساده‌تر شود.


در ستون Type نوع متغیر را وارد می‌کنیم. انتخاب‌های ممکن عبارتند از:

متغیرهای عددی (Numeric): از این نوع متغیر برای ذخیره‌سازی کلیه اعداد استفاده می‌شود. در کادر Width تعداد رقم مجاز برای داده‌ها را تعیین می‌کنید. این کار را می‌توان از ستون Width نیز انجام داد. همچنین در کادر Decimal Places، تعداد رقم اعشار برای داده‌های عددی، تعیین می‌شود. این کار از طریق ستون Decimal نیز قابل انجام است. 

جدا کننده‌های Comma و Dot: چنانچه مقادیر مربوط به یک متغیر، اعداد بزرگی باشند می‌توان برای خواناتر نمودن عدد از جدا کننده‌های سه رقمی (, یا .) استفاده نمود. برای این منظور باید نوع متغیر را Comma (ویرگول) یا Dot (نقطه) قرار دارد. در این حالت بعد از هر سه رقمِ یک داده، از سمت راست، یک Comma یا Dot قرار خواهد گرفت.

نمای علمی (Scientific Notation): با انتخاب این نوع داده ارقام با نمای علمی نمایش داده می‌شود:

1000=1.E+003

داده‌های زمان یا تاریخ (Date): این نوع داده به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات معرف زمان یا تاریخ را به شکل‌های متنوعی وارد SPSS نمائید.

داده‌های نوع دلار (Dollar): این نوع داده، برای داده‌های مالی با واحد دلار استفاده می‌شود و دارای فرمت‌های متنوعی برای نمایش ارقام پولی بر حسب واحد دلار می‌باشد. در کنار داده وارد شده در متغیری از این نوع، یک علامت $ نیز قرار می‌گیرد.

سایر واحدهای مالی (Custom Currency): نوع Custom Currency برای ذخیره سازی سایر واحدهای مالی (غیردلار) مورد استفاده قرار گیرد.

دادهای رشته‌ای (String): همانطور که از نام این نوع داده پیداست، از این نوع برای ذخیره‌سازی رشته‌ای از حروف، مثل نام و نام خانوادگی و... استفاده می‌شود. در کادر Characters می‌توان تعداد کاراکترهای مجاز برای مقادیر متغیر رشته‌ای را مشخص نمود.


از ستون Label برای تعیین برچسب برای متغیر استفاده می‌شود. از آنجایی‌که اسم متغیرها در SPSS دارای محدودیت‌هایی است، می‌توان برای هر متغیر یک عنوان (Label) مشخص نمود. در این صورت، درخروجی‌های SPSS به جای نام متغیر، عنوان متغیر نمایش داده خواهد شد. با توجه به محدودیت‌های موجود در تعیین نام متغیر، انتخاب برچسب می‌تواند به درک بهتر خروجی کمک نماید.

ادامه دارد...